Het Ontwikkelbudget

Bij OOM aangesloten bedrijven die een tegemoetkoming willen in de kosten voor het verbeteren van de leercultuur in het bedrijf*.

* Wat is leercultuur?

Een werkomgeving waar medewerkers verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen professionele ontwikkeling en dit ook gestimuleerd en gefaciliteerd wordt door de werkgever en leidinggevenden.

Vanuit OOM onderscheiden wij 3 belangrijke onderdelen die een voorwaarde zijn voor een goede leercultuur.

  • Leiderschap: Onderdeel van leidinggeven is het stimuleren van het leren van medewerkers. Medewerkers kunnen ook leiderschap tonen en meer regie nemen op het eigen functioneren en de loopbaan.

  • Samenwerking: Het delen van kennis en kunde maakt het hele bedrijf sterker en de ontwikkeling van mensen vanzelfsprekender. 

  • Communicatie: het gesprek over opleiden en ontwikkelen en manieren waarop dit tot stand te brengen is een belangrijke voorwaarde om individuele medewerkers en groepen te laten groeien in hun ontwikkeling. Het geven van feedback ondersteunt het continue leren van iedereen in de organisatie.

Hoe aanvragen?

Het Ontwikkelbudget is aan te vragen via www.mijnoom.nl.

Meer informatie

Mail naar info@oom.nl of bel met telefoonnummer 0172-52 15 55 (maandag t/m vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur).

Maximale bijdrage

Waarvoor kan het Ontwikkelbudget ingezet worden?

Voorwaarden

Uitgesloten

Uitkeringsreglement

Veelgestelde vragen

  • Ik twijfel of een traject/cursus onder het Ontwikkelbudget valt, hoe kom ik hierachter?

    Indien je niet zeker weet of iets onder het Ontwikkelbudget valt kun je het beste een e-mail sturen naar vergoedingen@oom.nl. Vermeld hierin wat voor een traject/cursus het betreft met eventueel een brochure of meer informatie erbij.

    Daarnaast willen wij graag een antwoord op de volgende vragen:

    • Voor wie is deze training?

    • Wat is de aanleiding van deze training?

    • Wat is het doel en resultaat van deze training?

    • Hoe zal de leercultuur binnen uw bedrijf merkbaar (op de werkvloer) veranderd zijn na het afronden van deze training? 

    • Welk effect verwacht u voor de medewerker naar aanleiding van  het volgen van dit traject of deze training?

  • Kan ik een aanvraag indienen voor bedrijfsbrede trainingen of trajecten?

    Ja, maar enkel als de training ondersteunend - en onderdeel is van activiteiten in het kader van de optimalisatie van de leercultuur binnen uw organisatie.

  • Komen alleen cursussen/instituten uit jullie cursuscatalogus in aanmerking voor een bijdrage?

    Nee, je bent vrij in de keuze van de cursus en het instituut. Onze cursuscatalogus is slechts ter inspiratie. Neem bij twijfel contact op via 0172 - 521 555.

  • De uitgekeerde bijdrage is lager dan toegezegd bij de aanvraag, hoe kan dit?

    Het toegezegde bedrag is gebaseerd op het bedrag dat is ingevuld bij de aanvraag. De uiteindelijke bijdrage wordt berekend op basis van de toegestuurde factuur. De btw, kosten voor catering, arrangementskosten en reiskosten van de cursist worden niet in de berekening meegenomen. Dit soort kosten vergoeden wij niet.

  • Kan ik nog een aanvraag doen als de cursus al is gestart?

    Nee, een bijdrage moet altijd voor aanvang van de cursus worden aangevraagd

  • Kan ik een bijdrage aanvragen als ik nog geen factuur heb van de cursus?

    Ja, want je hebt geen factuur nodig om een aanvraag te doen. Je hoeft de factuur pas in te dienen bij het declareren. Bij de aanvraag kun je een schatting van de kosten opgeven.

  • De cursus is verzet/geannuleerd, kan ik mijn aanvraag zelf wijzigen?

    Nee, maar wij doen dit graag voor je. Alle wijzigingen in een aanvraag kun je per e-mail aan ons doorgeven. Het makkelijkste is om de toezeggingsmail te beantwoorden die je hebt ontvangen toen de aanvraag is goedgekeurd. Zo hebben wij direct alle gegevens van de aanvraag bij de hand.

  • Kan ik meerdere kalenderjaar budgetten inzetten voor één traject?

    Nee, voor iedere activiteit/cursus kan 1 Ontwikkelbudget aanvraag worden ingediend, ongeacht of de activiteit/cursus over verschillende kalenderjaren loopt.

  • Hoe kan ik de kosten declareren?

    Na afloop van het traject of de cursus kan het getekende declaratieformulier met een kopie factuur en het daarbij behorende betaalbewijs geüpload worden in MijnOOM.

  • Waar moet het betaalbewijs aan voldoen?

    Het bankafschrift moet voldoen aan de volgende criteria:

    • Naam en/of rekeningnummer van de rekeninghouder dienen zichtbaar te zijn en overeen te komen met hetgeen dat in ons systeem staat geregistreerd.

    • Op het afschrift moet een valuta-, rente- of boekdatum vermeld staan.

    • Het rekeningnummer van de begunstigde komt overeen met het rekeningnummer dat vermeld staat op de factuur.

    • Tevens is het afgeschreven bedrag (onder vermelding van een factuurnummer) gelijk of  hoger dan het gefactureerde bedrag. Wanneer een lager bedrag dan het gefactureerde bedrag wordt afgeschreven, dient tevens een kopie van de verrekende creditnota bijgevoegd te worden.

    Indien het een batchbetaling betreft dienen de volgende criteria in acht te worden genomen:

    • Wanneer de batch uit één pagina bestaat; is de factuurbetaling zichtbaar en het batchtotaal komt overeen met het afgeschreven bedrag op het bankafschrift.

    • Wanneer de batch meerdere pagina’s omvat; de pagina waarop de factuurbetaling zichtbaar is, alsmede de pagina waarop het batchtotaal wordt vermeld. De voorwaardenzijn wel dat alle pagina’s zijn voorzien van nummering, datum en tijdstip. Indien de pagina’s uitsluitend genummerd zijn is de hele batch benodigd, tenzij op een ander manier kan worden vastgesteld dat de pagina’s afkomstig zijn van dezelfde batch.

    • Als betaalbewijs kan ook een verklaring van het cursusinstituut of een schriftelijk bericht van de bank worden gebruikt.

Alle regelingen van OOM op een rij

Om opleiden en ontwikkelen te stimuleren heeft OOM verschillende financiële regelingen voor bedrijven en individuele medewerkers.

De Persoonlijke Trainingstoelage

Voor bij OOM aangesloten bedrijven die een tegemoetkoming willen in de scholingskosten of de kosten van een EVC procedure / een ontwikkelassessment van hun medewerkers.

Het ontwikkelbudget

Bij OOM aangesloten bedrijven die een tegemoetkoming willen in de kosten voor het verbeteren van de leercultuur in het bedrijf.

Kickstart

Ben jij vanaf 1 juli 2025 begonnen met een nieuwe baan bij een bij OOM aangesloten bedrijf? Dan kun jij gebruik maken van een persoonlijk budget van € 4.000.

Jobstart

Een Jobstart traject kan alleen worden ingezet voor kandidaten die niet direct inzetbaar zijn voor de technische functie die zij moeten gaan vervullen.

De leerwerkbijdrage

Voor bij OOM aangesloten bedrijven die een student in dienst hebben. 

Stagebijdrage

Voor bij OOM aangesloten bedrijven die een stageplaats bieden.

Promotiebudget

Om bedrijven, organisaties en bmv's te ondersteunen bij de organisatie van promotieactiviteiten in de regio, die bedoeld zijn om de instroom in de metaaltechniek te vergroten.

Kennisdelen met oZone

Voor bij bedrijven, met een oZone bedrijfsomgeving, die een tegemoetkoming willen in ontwikkelkosten van eigen oZone modules.

Hulp nodig?

Neem contact op met OOM.